W zbiorach Muzeum Auschwitz zachowało się m.in. 114 portretów wykonanych przez Franciszka Jaźwieckiego (artystę krakowskiego) w różnych obozach koncentracyjnych – jeden z Gross-Rosen (autoportret), jedenaście z Auschwitz, większość z obozów Buchenwald i Sachsenhausen. Niemal wszystkie, z wyjątkiem tych powstałych w Auschwitz, posiadają numery obozowe i są dokładnie opisane przez artystę. Jest na nich napisane nazwisko więźnia, miejsce wykonania, data.
Z KL Auschwitz zachowało się tylko 11 prac Franciszka Jaźwieckiego. Wiemy na pewno, że w tym obozie artysta wykonał znacznie więcej portretów, jednak zostały mu odebrane. Część rysunków została znaleziona przez esesmanów pod siennikiem jego pryczy. Te, które zachowały się, prawdopodobnie powstały już po odbyciu przez niego kary. Na zachowanych rysunkach wykonanych w Auschwitz tylko w dwóch przypadkach widnieją pełne numery obozowe portretowanych więźniów. Najprawdopodobniej artysta już raz ukarany przez esesmanów i świadomy konsekwencji nie chciał narażać swoich modeli. Pojawią się one dopiero w kolejnych obozach.
Zachowane portrety więźniów autorstwa Jaźwieckiego należą do najbardziej sugestywnych dzieł powstałych w warunkach obozowych. Odznaczają się niezwykłą ekspresją, realizmem i siłą wyrazu oraz trafnie oddają stany wewnętrzne portretowanych. Jego rysunki przedstawiają konkretnych ludzi, ofiary niemieckich obozów koncentracyjnych. Skonfrontowane ze zdjęciami sprzed uwięzienia lub z dnia rejestracji ukazują znaczącą przemianę fizyczną i psychiczną portretowanych więźniów.